امام علی علیه السلام

کرامات امام علی علیه السلام

امام علی علیه السلام

کرامات امام علی علیه السلام

ساده زیستی امام علی علیه السلام

داستان احنف بن قیس

احنف بن قیس وقتی به دربار شام رفت و غذاهای رنگارنگ او را دید به گریه افتاد.
معاویه گفت: چرا گریه می‏کنی؟
پاسخ داد: یک شب هنگام افطار خدمت علی علیه السلام رفتم. به من فرمود:
برخیز با حسن و حسین‏ علیهما السلام همسفره باش، و خود به نماز ایستاد، وقتی نماز امام علی علیه السلام به پایان رسید، ظرف دربسته ای را جلوی امام علی علیه السلام گذاشتند، بگونه‏ ای در پوش غذا بسته بود که دیگری نتواند آنرا باز کند؛
امام دَر پوش غذا را برداشت و آرد جو را در آورد و تناول کرد.
به حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام عرض کردم: شما اهل سخاوت می‏باشید، پس چرا غذای خود را پنهان می‏کنید؟
فرمود: این کار از روی بخل ورزی نیست، می خواهم فرزندانم از روی دلسوزی چیزی به آن «مانند روغنی یا دوغی» نیافزایند.
عرض کردم: مگر حرام است؟
فرمود:
نه اما رهبر امّت اسلامی باید در خوراک و لباس مانند فقیرترین افراد جامعه زندگی کند تا الگوی بینوایان باشد، و فقرا بتوانند مشکلات و تهیدستی را تحمّل کنند. [1] .

 Related image


غذای ساده حضرت علی (ع)

و در نقل دیگری آمده است:
احنف بن قیس می‏گوید:
روزی به دربار معاویه رفتم، وقت نهار آن قدر طعام گرم، سرد، ترش و شیرین پیش من آوردند که تعجّب کردم.
آنگاه طعام دیگری آوردند که آنرا نشناختم.
پرسیدم: این چه طعامی است؟
معاویه جواب داد:
این طعام از روده‏ های مرغابی تهیّه شده، آنرا با مغز گوسفند آمیخته و با روغن پسته سرخ کرده و شکر نِیشکر در آن ریخته ‏اند.
احنف بن قیس می‏گوید:
در اینجا بی اختیار گریه ‏ام گرفت و گریستم.
معاویه با شگفتی پرسید:
علّت گریه ‏ات چیست؟
گفتم: به یاد علی بن ابیطالب‏ علیه السلام افتادم، روزی در خانه او بودم، وقت طعام رسید.
فرمود: میهمان من باش.
آنگاه سفره ‏ای مُهر و مُوم شده آوردند.
گفتم: در این سفره چیست؟
فرمود: آرد جو «سویق شعیر»
گفتم: آیا می‏ترسید از آن بردارند یا نمی‏خواهید کسی از آن بخورد؟
فرمود: نه، هیچ کدام از اینها نیست، بلکه می‏ترسم حسن و حسین‏ علیهما السلام بر آن روغن حیوانی یا روغن زیتون بریزند.
گفتم: یا امیرالمؤمنین مگر این کار حرام است؟
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
لا وَ لکِنْ یَجِبُ عَلی اَئِمَّةِ الْحَقِّ اَنْ یُقَدِّرُوا اَنْفُسَهُمْ بِضَعْفَةِ النَّاسِ لِئَلاَّ یَطْغِی الفَقیرَ فَقْرُهُ
(نه، بلکه بر امامان حق لازم است در طعام مانند مردمان عاجز و ضعیف باشند تا فقر باعث طغیان فقرا نگردد).
هر وقت فقر به آنها فشار آورد بگویند: بر ما چه باک، سفره امیرالمؤمنین نیز مانند ماست.
معاویه گفت: ای احنف مردی را یاد کردی که فضیلت او قابل انکار نیست. [2] .


ابورافع می‏گوید:

روز عیدی خدمت امام علی علیه السلام رسیدم، دیدم که سفره ای گره خورده در پیش روی حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام است، وقتی آنرا باز کرد، دیدم نان جوین است.
گفتم: چرا گره می زنی؟
فرمود: برای اینکه بچه ها دوغی یا روغنی بر آن نیافزایند.
امام علی علیه السلام بیشتر از سبزیجات استفاده می‏فرمود.
و اگر غذای بهتری می‏خواست شیر شتر میل می‏کرد.
گوشت بسیار کم می خورد و می‏فرمود:
شکم ها را مدفن حیوانات نکنید با این همه، از همه قدرتمندتر و قوی‏تر بود. [3] .
......................................

1-ینابیع المودة ص 172

2-اصل الشیعه و اصولها ص 65

3-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1 ص7


پاسخ عاصم بن زیاد

وقتی حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام به عاصم بن زیاد که ترک لذّت‏ های حلال کرده بود، اعتراض کرد و رهنمود داد که نباید از حلال الهی و از زندگی لازم و مناسب پرهیز داشت،
عاصم بن زیاد به صورت اعتراض گفت:
یا امیرالمؤمنین! شما هم که از لباس ‏های بسیار ساده و غذاهای ساده استفاده می‏کنید و بسیاری از لذّت ‏های حلال را ترک کرده ‏اید!!
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در پاسخ او فرمود:
قالَ وَیْحَکَ لَسْتُ کَأنْتَ اِنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَی أئِمَّةِ الْعَدْلِ اَنْ یُقَدِّرُوا اَنْفُسَهُم بِضَعَفَةِ النَّاسِ کَیْلایَتَبَیَّغَ بِالْفَقیرِ فَقْرُهُ [1] .
(وای بر تو، من همانند تو نیستم؛ چون رهبر جامعه اسلامی می‏باشم. همانا خداوند بر امامان عادل واجب کرده است که چونان ضعیف‏ترین انسانها زندگی کنند تا تهیدستی بر محرومان و فقرا فشار نیاورد).
یعنی سادگی در غذا و پوشاک نسبت به مسئولیّت ‏های اجتماعی افراد متفاوت است.
.........................

1-خطبه 209 نهج البلاغه


پرهیز از غذاهای چرب و شیرین

1- اگر چه امام علی علیه السلام از غذاهای حلال استفاده می‏فرمود، امّا اغلب غذاهای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام سرکه و روغن و خرما بود. [1] .
 2- همه سیره نویسان نقل کرده اند که:
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در سادگی غذا چونان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عمل می‏کرد و سفره او از سفره رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم رنگین تر نشد.
وَ کانَ امیرالمؤمنین علیه السلام أشبهُ النّاس طُعمةً بِرَسُولِ اللَّه‏ صلی الله علیه وآله وسلم کانَ یأکُلَ‏الخُبْزَ وَ الخِلَّ و الزّیتَ
(حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام شبیه ترین مردم در غذا به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود که اغلب، نان و سرکه و روغن تناول می‏فرمود). [2] .

...............................

1-حلیةالابرار چ1ص329

2- همان مأخذ ج 1 ص 348


همراهی با رسول خدا (ص)

امام علی علیه السلام تلاش می‏کرد تا چونان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زندگی کند، بخورد و بیاشامد و غذائی را که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تناول نکرد، استفاده نمی‏کرد.
روزی فالوده ‏ای برای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام آوردند، فرمود:
چون رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از فالوده استفاده نکرد، من هم فالوده نمی‏خورم،
و توضیح داد که:
کُلُّ شَیْی‏ءٍ لَمْ یَأکُلْ مِنْهُ رَسُولُ اللَّه‏ صلی الله علیه وآله وسلم لا أُحِبُّ اَنْ آکُلَ مِنْهُ(هر غذائی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را نخورد، دوست ندارم من از آن استفاده کنم). [1] .
این الگوی رفتاری درس ساده زیستی به مدیران جامعه می‏دهد که تلاش کنند در غذا و لباس و مسکن همانند محرومان جامعه زندگی کنند، گرچه مصداق‏ های خارجی مهمّ نیست.
زیرا در آن روزگاران ممکن بود فالوده غذای سرمایه داران جامعه به حساب می‏ آمد و امروز به یک غذای عمومی تبدیل شده باشد،
همواره باید پیام الگوها را شناخت و بکار گرفت، گرچه نمونه‏ های خارجی ملاک نباشد.

............................

1-حلیةالابرار ج1ص357.



Image result for ‫امیرالمومنین علی علیه السلام‬‎




منبع:   http://www.al-falah.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.