امام علی علیه السلام

کرامات امام علی علیه السلام

امام علی علیه السلام

کرامات امام علی علیه السلام

معیار و ملاک برتری انسان‌ها در قرآن کریم

 منطق قرآن کریم در ارزیابی انسان‌ها رنگ و نژاد و زبان، تعلقات قومی و قبیله‌ای و تعلقات سرزمینی نیست بلکه ملاک ارزیابی به تقواست. آیه شریفه 13 حجرات می‌فرماید: «ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را از شعبه‌های بسیار فرق مختلف گردانیم تا یکدیگر را بشناسید. بزرگوارترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست و خدا از حال شما کاملاً آگاه است.» پیامبر عزیز اسلام با همین معیار بلال حبشی را مؤذن نمود. او یک سیاه‌پوست بود که چهره زیبایی هم نداشت. آن حضرت در مدینه مسئولیت‌ها را به افراد لایق می‌سپرد، خواه از مهاجرین باشد یا از انصار خواه از قبیله اوس باشد یا خزرج و یا مهاجر از سایر بلاد باشد. با افرادی به شور می‌نشست که بعضاً تعلق به جهان عرب نداشتند و مهاجر از ایران بودند مانند سلمان فارسی و حتی در حق او فرمود: «سلمان از ما اهل بیت است.»

 Image result for ‫معیار برتری در اسلام‬‎

اما قبل از اسلام افتخار به ایل و تبار، قوم و قبیله و نژاد مرسوم بود و حتی برخی از علما بودند که کارشان تبارشناسی بود و حتی این تفاخر و تعصب را به قبرستان‌ها هم گسترش داده بودند و می‌رفتند و قبور را شمارش می‌کردند و جهان عرب در یک مقیاس خود را بالاتر از عجم می‌دانست. قرآن کریم، این تعصبات را کور و جاهلانه می‌خواند و همین تفکر در طول تاریخ عامل چه جنگ‌ها و خسارات فراوان شده است که یکی از نمونه‌های بارز آن تفکر نژادپرستانه هیتلر بود که معتقد بود نژاد ژرمن بالاترین نژادهای جهان است و با سایر ملل به دید حقارت و نفرت می‌نگریست. لذا برخی نژادها و اقوام را لایق بهره‌وری و نابودی می‌شمرد.

و اکنون ریشه‌های این تفکر هنوز در جهان وجود دارد و امروزه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خود را برترین انسان‌ها روی زمین می‌پندارند و خود را ذی‌حق و صاحب کل منافع در عالم می‌دانند. امروزه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهان مبارزه با نژادپرستی و مبارزه با تعصبات قومی و قبیله‌ای در جهان است و مبانی تفکر حضرت امام (ره) هم همین بود. اما می‌توان گفت ریشه‌های تعصبات قومی و قبیله‌ای و تعلقات سرزمینی هنوز در کشورها نخشکیده است؛ بنابراین، این مسائل بعضاً مطرح می‌شود و به عنوان ملاک برتری هم تلقی می‌شود. انتظار این است اهل علم و علما با ریشه‌های انحرافات از جمله نژادپرستی مبارزه کنند و اجازه ندهند کشور ایران که کشوری است با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یا ام‌القرای جهان اسلام مثل برخی کشورهای همسایه تبدیل شود به شرکت‌های تعاونی حکومتی و سهم به اقوام و قبایل بدهند و هر کدام در حوزه مدیریتی خود جزیره‌ای فکر کنند و فکر منافع کشور خود نباشند. امروز ایران اسلامی الگوی جهان اسلام است و باید تعصبات کور و جاهلانه در آن بخشکد و تفکرات جهان اسلام در آن متبلور شود. به امید روزی که پرچم اسلام در سراسر گیتی به اهتزاز درآید.



Image result for ‫تقوا‬‎






منبع:    http://tebyan-zn.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.